יחד מורים – התנדבות עם משמעות במערכת החינוך

שמעתם על "יחד מורים"?

רציתי לחלוק אתכם פעילות של מיזם מרתק, שמעניק הזדמנות מעשירה להתנדב ולסייע במערכת החינוך, שנקרא "יחד מורים" ומתואר כך באתר המיזם:

המיזם "יחד מורים" מאפשר לאנשים איכותיים מהעולם העסקי, הפרטי והציבורי מחוץ למערכת החינוך, המעוניינים להשתלב ולהשפיע בעשייה החינוכית באופן התנדבותי, לתרום מניסיונם וממנהיגותם האישית כ"תומכי הוראה".

בשקט בשקט, מדי שבוע ברחבי ישראל, מגיעים עשרות מתנדבי המיזם לבתי הספר ומלמדים תלמידים בקבוצות קטנות. צעירים ופנסיונרים, אנשי מדע ורוח, עסוקים מאוד וכאלה עם עודף זמן פנוי, אשר המשותף לכולם הוא הרצון לתרום באופן משמעותי לילדים ולמערכת החינוך.

על פי רוב, כל מתנדב מקבל קבוצות של חמישה תלמידים, בין חלשים ובין חזקים, ומלמד אותם את המקצוע הנדרש: חשבון, אנגלית, מדעים או כל דבר (יש אפילו מתנדב שמלמד כדוריד). התלמידים הנבחרים נהנים ממצרך נדיר – תשומת לב אישית. באותו זמן, מקבלת הכיתה שלהם הזדמנות מועילה במיוחד – ללמוד בכיתה קטנה יותר.

הסיפור האישי שלי כמורה

הצטרפתי לפעילות המיזם בעקבות שלושה חברים מן המושב כפר אוריה, ברק, ניר ושחר, אשר החלו להתנדב כבר בשנה שעברה וחזרו עם סיפורים נפלאים. ההתנדבות ב-"יחד מורים" מתחילה בקורס הכשרה של "תומכי הוראה" מטעם סמינר הקיבוצים. מדובר במפגשי ערב, פעם בשבוע, סך הכל כארבעים שעות לימוד, שנערכים במספר מקומות בארץ. אמנם זה לא פשוט למצוא לכך את הזמן, אבל הקורס מרחיב את האופקים בכל הנוגע למערכת החינוך שלנו ולאתגרים הניצבים בפני מורים בישראל.

חשוב אף יותר מן התכנים לטעמי הוא המפגש האנושי. במהלך הקורס נחשפתי הן לחבריי לקורס והן למורים ולמגוון אנשי חינוך, אשר בכל פעם מחדש עוררו בי תקווה אמיתית כי מצבנו הולך ומשתפר. המתנדבים, המורים והמנהלים שפגשנו מוכיחים עד כמה נושא החינוך בוער בעצמותינו וזוכה להתייחסות רצינית ומקצועית. כבר בשלב המוקדם ההוא, שמחתי על הצטרפותי, ועוד לא ידעתי עד כמה.

במהלך שנת הלימודים, הצטרפתי כמורה מתנדב לבית הספר היסודי "השחר" במושב טל שחר, ושם הציעו לי ללמד חשבון בכיתות קטנות, בנות חמישה תלמידים כל אחת, מקרב תלמידי כיתות ב'. עשיתי ככל יכולתי לעזור לצוות ההוראה בכך שהענקתי לכל תלמיד ותלמידה תשומת לב אישית והעשרה בחשבון, ואני רוצה להאמין שגם התלמידים וגם המורים הרוויחו מכך. אגב, חבריי לקורס בחרו כל אחד את בית הספר, המקצוע והגילאים המתאימים להם.

כל המעורבים במיזם נהנים ממנו – התלמידים, המורים, מנהלת בית הספר – אבל מעל הכל, אני מרגיש מורווח, ובגדול. אני נהנה מכל מפגש עם התלמידים ומכל שיחה איתם ויוצא בכל פעם מחדש מלא סיפוק. זכיתי ללמוד מקרוב על בית הספר, הצוות המקצועי והאתגרים הגדולים של מערכת החינוך ואני יוצא מחוזק לגבי מערכת החינוך הציבורית והשיפורים הנדרשים בה.

בתמונה אפשר לראות את התלמידים בונים פירמידה של מרשמלו ונהנים ללמוד גיאומטריה תוך כדי כך (טשטשתי את פניהם של התלמידים כדי לשמור על פרטיותם). לפעמים פשוט כיף ללמד וגם ללמוד.

יחד מורים - תומר טרבס בבית ספר השחר

יחד מורים – תומר טרבס בבית ספר השחר

התנדבו גם אתם להיות מורים

לאורך השנה קיבלתי גם ביקורת, בעיקר לגבי העובדה כי הורים מתנדבים ממלאים למעשה את תפקידה של המדינה. ובכן, אף שיש בכך אמת, אין זה מייתר את הצורך. בנוסף, ההתנדבות בבית הספר מעבירה מסר מצויין הן לילדים והן לצוות המקצועי – אכפת לנו מבית הספר.

התלבטתי לפני שפרסמתי את התנדבותי. יש בזה משהו פומבי מדי ואני התכוונתי לעשות זאת בשקט. ובכל זאת, החלטתי כן להעלות כאן את הסיפור, כדי לעזור להרחיב את מעגל המתנדבים והעשייה. אז… מי שיכול להקדיש בוקר אחד בשבוע, ואפילו שעה או שעתיים, מוזמן בחום להתנדב גם כן.

אפשר למצוא את פרטי הקשר ומידע נוסף באתר של יחד מורים, ואני מבטיח לכם, שאפילו רק המפגש הראשון עם הרוח החיה של המיזם, כפי שאני פגשתיה – עפרה מקובר הנפלאה – ימלא אתכם תקווה והרגשה טובה. מומלץ!

ואגב, עוד חלום קטן הוגשם על הדרך: מותר להיכנס לחדר המורים!

הגשמת חלום: מותר להיכנס לחדר המורים!

הגשמת חלום: מותר להיכנס לחדר המורים!

תגובה אחת בנושא “יחד מורים – התנדבות עם משמעות במערכת החינוך

  1. פינגבאק: יחד מורים - ראיון ברדיו ירושלים בנושא התנדבות בבית הספר | הישראלים

השאר תגובה