לבטל את אגרת הטלוויזיה מיד. מי בעד?

יש לבטל את אגרת הטלוויזיה באופן מיידי. אין ספק שיש לדרישה זו רוב בקרב הציבור וגם בכנסת. אם הדמוקרטיה בישראל עדיין מתפקדת, האגרה אמורה להיות מבוטלת. מה צריך לעשות כדי שזה יקרה?

זיכרון מתוק של אגרת הטלוויזיה

דמיינו לרגע את הפעם האחרונה שהגיע אליכם מכתב דרישת התשלום מרשות השידור. המממ… זיכרון מתוק, אני בטוח. האם לא התחשק לכם לקרוע את תלוש התשלום ולהשליך לפח האשפה? אם כן, אני מזמין אתכם להקדיש חמש דקות לנושא כדי לגלות שאפשר לעשות זאת.

אגרת הטלוויזיה היא מעין מס מיושן בגובה 369 שקלים בשנה לכל משפחה, אשר גבייתו מממנת את מרבית תקציב רשות השידור. יש כמעט ורק ומתנגדים לגביית האגרה והטיעונים לזכותה מתגמדים למול הטיעונים כנגדה. אם לא מתחשק לכם לקרוא הלאה, חשבו רק על השאלה הבאה – האם יש רוב בציבור לביטול האגרה? התשובה היא כן, אבל זה לא קורה. המשך גביית האגרה היא סממן לבעייתיות בדמוקרטיה שלנו – הרוב לא קובע.

אבל אפשר לבטל את גביית האגרה. צריך להפסיק לשתוק, ללמוד להתארגן סביב נושאים מוסכמים ולפעול לטובת שינוי. אף אחד לא יעשה זאת במקומנו והגיע הזמן שניקח אחריות. זה נכון לגבי ביטול אגרת הטלוויזיה. וזה נכון לגבי הרבה נושאים אחרים שדורשים תיקון בישראל.

לבטל את אגרת הטלוויזיה

לבטל את אגרת הטלוויזיה. מי בעד?

רוצים לבטל את האגרה?

עוד בטרם תמשיכו לקרוא, הירשמו כבר עכשיו לקבלת עדכונים: לחצו כאן להרשמה.

אגרת הטלוויזיה – למה זה טוב?

הטענה הבודדת כמעט לזכות האגרה היא שגבייתה בנפרד מבטיחה את עצמאות רשות השידור. זו טענה חלשה מאוד. מצד אחד, רשות השידור גם כך נתונה ללחצים פוליטיים דרך מערכת המינויים. מצד שני, המדינה מממנת ישירות לא מעט גופים שנותרים עצמאיים בכל זאת, כמו בתי המשפט, מבקר המדינה ואפילו גלי צה"ל.

בכל מקרה, בבואנו לבטל את האגרה ולמצוא מקור תקציבי חליפי, ניתן להבטיח את עצמאות הרשות באמצעות קביעת מקור מימון בלתי תלוי, כמו תקציב רב שנתי בתוך תקציב המדינה. מעבר לטענה החלשה אך חיובית בדבר עצמאות הרשות, יש לאגרת הטלוויזיה כמעט ורק היבטים שליליים.

הפתרון – ביטול גביית האגרה והחלפתה בתקציב רב שנתי בלתי תלוי

עוד לפני שנצלול לתוך הבעיות, אקדים ואציע פיתרון פשוט: ביטול גביית האגרה בתור מס נפרד, מבלי לשנות כרגע דבר בתקציב רשות השידור. השידור הציבורי צריך להיות ממומן מתוך תקציב המדינה, כמו כל שירות ציבורי, ומוטב עם תקציב רב שנתי כדי להפחית את התלות בממשלה כאמור. בקיצור, יש לבטל את גביית אגרת הטלוויזיה באופן מיידי ולהחליפה בסעיף בתקציב המדינה.

אז, כאשר תקציב רשות השידור יעמוד מול דרישות אחרות בתקציב, כמו חינוך או ביטחון, ייווצר הלחץ הדרוש כדי להשלים את הרפורמה לשיפור היעילות של רשות השידור ולניצול טוב יותר של הכסף. לשם השוואה, הערוצים המסחריים מפיקים הרבה יותר מתקציבים דומים, ומקורות יודעי דבר בתעשייה מספרים על בזבוז נורא בתוככי רשות השידור, הרחק מעין המצלמה. כלומר, העברת מקור התקציב של רשות השידור לתוך תקציב המדינה תדחף את הממשלה להשלים את תהליך ההתייעלות הנחוץ כל כך.

ביטול אגרת הטלוויזיה – למה זה טוב?

אגרת הטלוויזיה היא בעצם מס גולגולת, המוטל על משפחות מבלי לבדוק את רמת הכנסתן, כך שביטולה ייטיב הרבה יותר עם השכבות החלשות (שנוטות לצרוך את רוב הכנסתן). אפילו אם נמשיך לגבות את מלוא גובה האגרה דרך מערכת מס ההכנסה, תהפוך האגרה ממס רגרסיבי הפוגע בחלשים למס פרוגרסיבי. ביטול האגרה יהווה הטבה מיידית למעמד הבינוני-נמוך, שכן משלם אגרה אך נמצא ברף מס הכנסה נמוך יחסית. הוא לא ישפיע באופן ישיר על משפחות חלשות במיוחד, הפטורות מן האגרה, ועל משפחות חזקות במיוחד, אשר כנראה תשלימנה את אבדן ההכנסות מהאגרה דרך מס ההכנסה. כפי הנראה, מהלך ביטול האגרה ישפר גם את השוויון בנטל בין הסקטורים השונים, שכן גביית האגרה אינה אחידה ברחבי הארץ.

יתרון נוסף של ביטול האגרה הוא סגירת אגף הגבייה של רשות השידור והסתמכות על גביית המיסים הרגילה. החיסכון המיידי למדינה הוא בגובה עלויות הגבייה, שאפשר להעריכן בכ-30 מיליון שקל, סכום שכבר מצדיק את ההחלטה בפני עצמו.

היתרון הגדול ביותר בביטול האגרה הוא הפסקת אי הנעימות במפגש המיותר עם אגף הגבייה של רשות השידור. דמיינו שוב את הרגע בו מגיע המכתב מאגף הגבייה. דמיינו את המכתב האדום ואחריו את המעקלים או אזהרות העיקול. עכשיו הכפילו את התחושה הרעה במאות אלפי משפחות. וזה מיותר לגמרי. אנחנו גם ככה משלמים מיסים ואין צורך בגבייה הנפרדת. קשה לאמוד בכסף את היתרון הזה אבל הפטור מתהליכי הגבייה שמעיקים על כלל אזרחי ישראל יעלה את רמת האושר, וזה לא מעט.

מכתב אגרת הטלוויזיה. רוצים לקרוע אותו?

מכתב אגרת הטלוויזיה. רוצים לקרוע אותו?

השידור הציבורי חשוב ולא קשור לדיון

טענות רבות מושמעות כנגד האגרה בקשר עם האיכות הנמוכה של שידורי הערוץ הראשון ומיעוט הפקות המקור בניגוד לחוק. יש בטענות אלה אמת כנראה, אבל לא צריך לערב אותן בדיון אודות האגרה עצמה. חשוב לשפר את איכות השידור הציבורי ולהוסיף הפקות מקור בכל מקרה, וחשוב גם לבטל את האגרה – כל אחד מהצעדים באופן בלתי תלוי.

טענות אחרות מועלות על ידי מי שלא צופה כלל בשידורי הערוץ הראשון, אך גם אלה לא הכרחיות לדיון. חשיבותו של שידור ציבורי עצמאי מחייבת מימון מתקציב המדינה. אין מדובר בדמי שירות שנגבים לפי צפייה, אלא בהוצאה ציבורית חשובה.

למה זה לא קורה?

אם כך, למה בעצם לא מבטלים את אגרת הטלוויזיה? הצעות חוק ברוח זו הוגשו מספר פעמים על ידי חברי כנסת ממפלגות שונות, חלקם חברים בקואליציה הנוכחית, כולל יו"ר הכנסת ראובן ריבלין. האם יתכן שחברי כנסת אחרים לא תומכים בהצעה מחשש שעיתונאי רשות השידור יתנקמו בהם? אין זה סביר, גם בשל המקצוענות שלהם, וגם בשל העובדה שההצעה אינה פוגעת כלל בתקציב רשות השידור. הנפגעים היחידים מן המהלך יהיו עובדי אגף הגבייה של רשות השידור, אך אפשר יהיה לעשות מאמץ לקלוט אותם ברשות המיסים, אשר ממילא אמורה להרחיב את שורותיה.

כפי הנראה, אגרת הטלוויזיה אינה מבוטלת בשל סחבת – מחכים כבר שנים לרפורמה ברשות השידור – וכן בשל החשש כי לא יימצא מקור תקציבי אחר. באשר לסחבת, אין תלות אמיתית בין ביצוע הרפורמה ובין ביטול האגרה. ובכל הנוגע למקור תקציבי אחר – זה תפקידה של הממשלה, לשקול רכיבים שונים בתקציב ולהקצות לפי סדר עדיפויות. מי כמו הממשלה הנוכחית, בגיבוי קואליציה רחבה במיוחד, מתאים לביצוע המהלך.

מה אפשר לעשות כדי שהאגרה תבוטל?

כדי לבטל את אגרת הטלוויזיה צריך קודם כל להפסיק לשתוק. אתם תומכים במהלך? תגידו את זה. בשיחות סלון, במכתב למערכת, בפייסבוק, בפנייה לחבר כנסת שאתם מעריכים. השלב השני הוא להתארגן. במקום הרבה קריאות בודדות, נתאגד סביב הנושא כך שקולנו יישמע חזק וברור יותר. ובסופו של דבר, לקחת אחריות ולהוציא סדרה של פעולות שיביאו לשינוי המצב. אף אחד לא יעשה זאת במקומנו.

בימים אלה מוקמת תנועת עוּרוּ – התנועה החברתית לייצוג הרוב האזרחי, אשר תאפשר לעשות בדיוק את זה. להפסיק לשתוק, להתארגן סביב נושאים מוסכמים ולפעול לשינוי ושיפור המצב בישראל. באמצעות עוּרוּ נדחוף לדמוקרטיה חדשה שבה הרוב כן קובע. ביחד נוכל לעשות המון, וכן, גם לבטל את אגרת הטלוויזיה. מי בעד?

נחשו מי כבר פטור מתשלום האגרה

לסיכום, צריך לבטל את אגרת הטלוויזיה מיד. גביית האגרה אינה נחוצה, פוגעת יותר בחלשים, ובעיקר – מעיקה עלינו מאוד. הגיעה העת לעשות מעשה. ובכל זאת, אם קראתם עד כאן ועדיין נחוצה לכם זריקת עידוד כדי לקום ולפעול, נחשו מי כבר פטור מתשלום האגרה… נכון, עובדי רשות השידור. מרגיז. למה בעצם הם פטורים? לא ברור. אולי כדי לספק לנו תמריץ נוסף לפעול נגד גביית האגרה.

רוצים לבטל את אגרת הטלוויזיה? המליצו בבקשה לחברים לקרוא (למשל דרך כפתור הפייסבוק כאן למטה) ואל תשכחו להירשם לתנועת עורו כאן: uru.org.il.

רוצים לבטל את האגרה?

לסיום, אם השתכנעתם, הירשמו כבר עכשיו לקבלת עדכונים: לחצו כאן להרשמה.

6 תגובות בנושא “לבטל את אגרת הטלוויזיה מיד. מי בעד?

  1. Elvira

    משלמים להוט או ליס? שהם ישלמו למדינה עבור שידור ארוצים!אני לא צריכה את טלויזיה כדי לראות את ארוצ 1-2-10!!!!

  2. פינגבאק: מבטלים את אגרת הטלוויזיה - הישראלים | הישראלים

  3. יוריאר הקטנוען

    אני דווקא צופה בערוץ אחד וחושב שהוא ערוץ הרבה יותר טוב מערוץ 2 ו-10.
    אבל עדיין לא מבין למה צריך לשלם אגרה…

  4. פינגבאק: מבטלים את אגרת הטלוויזיה – תקווה חדשה | הישראלים

  5. ניצן

    אם הייתי גר לבד עכשיו לא היית לי כל סיבה לשלם אגרה. הטלוויזיה שלי לא מחוברת לשם ערוץ, לא לייס, לא להוט ולא לרשות השידור. הטלוויזיה שלי משמשת כמסך מחשב נוסף אז לה שאני אשלם אגרה?

  6. פינגבאק: מבטלים את האגרה - ניצחון ראשון | הישראלים

השאר תגובה