שחיתות גואה באגף הגבייה של רשות השידור – חייבים לעצור את האגרה

השחיתות באגף הגבייה משתוללת. חייבים לעצור את האגרה לשנת 2014 לפחות עד לבירור, במקום לזרוק לפח מאות מיליונים מכספי הציבור. מטה המאבק לביטול האגרה עומד לעתור לבג"ץ

אגף הגבייה – האגף הסודי ביותר במדינה

מקור בכיר מאוד ברשות השידור חשף בפניי, כי אגף הגבייה ניתק את מערכת המחשב המיושנת שלו מיתר המחשבים של רשות השידור ומונע גישה חיצונית לנתונים. עובדה זו נחשפת כאן לראשונה. במציאות הנוכחית, אף אחד – לא שר התקשורת ולא הנהלת רשות השידור – אף אחד לא יכול לדעת מה באמת קורה באגף הגבייה.

מנהל אגף הגבייה, מר אבי כץ, עומד בראש מערכת הגבייה מזה כשלושים שנה ללא עוררין, אפילו שכבר עבר את גיל הפרישה, ואינו נתון לפיקוח כלשהו. אותו מקור מאשר, כי מאז שתהליך הגבייה הופרט למעשה, מסרבים עובדי אגף הגבייה לבצע את עבודתם, אינם סרים למרות הנהלת רשות השידור וממשיכים לקבל משכורות ללא הצדקה.

למרות אלפי תלונות על התעמרות בציבור, חשדות למנהל לא תקין ואף לשחיתות פלילית של ממש, נותר אגף הגבייה בגדר אגף סודי עם עצמאות פעולה מוחלטת. אבל עד לאחרונה, איש לא העז לקום מולו. כלי הגבייה האגרסיביים בחסות החוק הארכאי הילכו איימים על הציבור והכוח הפוליטי של ועד השולט באמצעי שידור שיתק את הפוליטיקאים. אנחנו, חברי המאבק הציבורי לביטול האגרה, לא מוכנים לפחד. למעשה, אנחנו לא מפחדים.

לקראת גביית האגרה של 2014 – המחאה מתגברת

בראשית שנת 2014 צפוי אגף הגבייה להוציא את דרישת תשלום אגרת הטלוויזיה לשנה האזרחית הקרובה. עשרות אלפי מכתבי גבייה והוראות לחיוב הוראות קבע בבנקים יובילו לגבייה של כ-800 מיליון שקלים מן הציבור. סכום עצום זה ייעלם לתוך רשות השידור ללא שקיפות וללא תמורה ראויה. באופן מעשי, גם אם יוחלט בקרוב לבטל את האגרה, לא ניתן יהיה להשיב את הכסף.

במהלך השנה החולפת התגבר המאבק הציבורי לביטול האגרה וצבר אהדה ציבורית רחבה. בעמוד הפייסבוק "מבטלים את אגרת הטלוויזיה" חברים כבר למעלה מ- 77,500 איש והוא אחד מעמודי המאבק הפעילים ביותר בישראל. גם בכנסת דומה כי יש רוב מוחץ בקרב חברי הכנסת להצעה לביטול האגרה.

בצד המאבק הציבורי עלו לאחרונה שני דיווחים חמורים באשר לשחיתות הגואה ברשות השידור. ראשית, חמישה מקרב חברי מליאת רשות השידור התפטרו במחאה על השחיתות. שנית, העיתונאי קלמן ליבסקינד פרסם בעיתון מעריב תחקיר מקיף, שזכה לכותרת ראשית בעיתון סוף השבוע, וחשף פרטים נוספים על השחיתות באגף הגבייה תחת הכותרת הזועקת: "הפקרות". נראה כי בהיעדר פיקוח כלשהו, השחיתות באגף הגבייה משתוללת.

השחיתות באגף הגבייה משתוללת

השחיתות באגף הגבייה משתוללת

דרישה: לעצור את האגרה של 2014

לאור כשלונה של האגרה בהבטחת קיומו של שידור ציבורי עצמאי ואיכותי, דרשנו במטה המאבק לבטל את האגרה כליל. יש דרכים טובות יותר וזולות יותר לקיומו של שידור ציבורי, באם הממשלה תחליט שהיא מעוניינת בכך, ואין כל צורך בגביית אגרה נפרדת לשם כך.

דרישה זו נפלה על אוזניים קשובות של שר התקשורת, גלעד ארדן, אשר עם כניסתו לתפקיד השנה השהה את הרפורמה ברשות השידור והקים ועדה מקצועית לבחינת עתיד השירות הציבורי. כפי הנראה, הוועדה תמליץ על שינויים מהותיים ברשות השידור ואולי אפילו על סגירתה. בכל מקרה, צפוי שאגף הגבייה והאגרה לא יישארו במתכונת הנוכחית.

ואולם, עד לקבלת המלצות הוועדה, אסור להניח לאגף הגבייה להמשיך לפעול באין מפריע. אחרי שנים של אזלת יד, עכשיו, כאשר ברור לכל כי בכל שנה חדשה מבוזבזים מאות מיליוני שקלים של כספי ציבור, חייבים לנקוט פעולה נחושה בתוך פרק זמן סביר ומוגדר.

עד לקבלת דרישתנו לביטול האגרה, פניתי לשר התקשורת בשם מטה המאבק בבקשה להשהות את האגרה לשנת 2014, לפחות עד לקבלת המלצות הוועדה שמינה הוא בעצמו. היעדר פעולה כלשהי, כמוה כהחלטה אקטיבית של השר גלעד ארדן לאפשר לאגף הגבייה לגבות את האגרה לשנת 2014. החלטה זו פסולה מבחינה ציבורית ולקויה מבחינה משפטית ומוסרית.

לאור הדיווחים על השחיתות הגואה באגף הגבייה ולאור השינוי הצפוי בו בקרוב לפי המלצות הוועדה המקצועית, יש להשהות את גביית האגרה בכמה חודשים. במידה ונופתע ויסתבר כי אגף הגבייה נקי משחיתות והוועדה המקצועית תמליץ להמשיך לגבות את האגרה, תוכל רשות השידור לשוב לפעול בחלוף חודשים ספורים ללא נזק בלתי הפיך. אך בתסריט הסביר, שבו ייסגר אגף הגבייה, נוכל להציל כך סכומי עתק ולהקל על הקופה הציבורית ועל הציבור הרחב.

מטה המאבק לביטול האגרה מגיש עתירה לבג"ץ

למרבה הצער, שר התקשורת סירב לבקשתנו להשהות את האגרה לשנת 2014 והחליט לאפשר לאגף הגבייה כן לגבות אותה. לאור הדיווחים על השחיתות המשתוללת שם והמלצות הוועדה המקצועית הצפויות בקרוב לשנות את אופן גביית האגרה, לא נותרה לנו ברירה אלא לעתור לבג"ץ, כדי להציל את כספי הציבור. בכוונתנו לבקש צו ביניים לעיכוב גביית האגרה לשנה הקרובה, אשר יחייב את שר התקשורת לנמק מדוע ימשיך לגונן על השחיתות ברשות השידור במקום להילחם בה ולייצג נאמנה את הציבור הרחב.

***

תומר טרבס הוא יזם היי-טק ופעיל חברתי, ממובילי המאבק הציבורי לביטול האגרה.

* קראתם עד כאן ורוצים עוד מידע? אתם מוזמנים לצפות בקטע וידיאו של חמש דקות: ראיון בערוץ 10 אצל אורלי וגיא בנושא ביטול האגרה.

** הקדישו בבקשה דקה להצטרפות לעצומה, כדי לחזק את המאבק, לשמור על קשר ולהתעדכן לגבי פעולות נוספות במסגרת המאבק הציבורי. כל קול משפיע וביחד – נבטל את האגרה ובכלל נשפר את מציאות החיים בישראל. לחצו על הקישור – עצומה לביטול האגרה.

*** אל תשכחו לבקר בעמוד המאבק בפייסבוק ולהצטרף עם לייק: מבטלים את אגרת הטלוויזיה.

**** עוד על התקדמות המאבק ונס החנוכה הקטן: לא עוד מכתבי גבייה מאיימים.

מקור האיור: בוליגן.

3 תגובות בנושא “שחיתות גואה באגף הגבייה של רשות השידור – חייבים לעצור את האגרה

  1. ליהי

    לא יאומן! פשוט לא יאומן!!! למה לא עוצרים את הדבר הזה????? בכל מדינה אחרת בעולם הסיפור הזה כבר היה נגמר מזמן, פשוט לוקחים מאתנו כסף במרמה כי לאף אחד אין אומץ במדינה הזו לשים לזה קץ!!! כאילו לא מספיקה המחייה היקרה מדי במדינת ישראל גם את רשות השידור אנו צריכים לממן! בזיון אחד גדול.

השאר תגובה