עם כל החופשים, ההורים צריכים להיות גיבורי על

בין החופש הגדול הרגיל והחופש הגדול החדש של החגים, ההורים צריכים להיות ממש גיבורי על בשביל לשרוד. אבל אפשר וצריך להוסיף ימי לימוד ולשפר את מערכת החינוך. ביחד

החופש הגדול מכה שנית

רק התחלנו את שנת הלימודים והנה מתחיל חופש גדול נוסף מלפני יום כיפור ועד אחרי סוכות. הילדים הצעירים מבולבלים, הבוגרים יותר מקבלים מסר שלילי לגבי חשיבות הלימודים, וההורים… פשוט קורסים. עם הצורך להתפרנס, הרצון להגשמה עצמית, והעומס שנוצר בשל החופשות הרבות, כל ההורים היום צריכים להיות גיבורי על בשביל לשרוד.

עם כל החופשים, כל ההורים גיבורי על!

עם כל החופשים, כל ההורים גיבורי על!

 

המון ימי חופש בבית הספר, מעט ימי חופש בעבודה

המצב הנוכחי הוא אבסורד מוחלט. בין חופשות החגים, ימי האיסרו חג והגשרים למיניהם, נגזרו על תלמידי ישראל מעל ארבעים ימי חופש מדי שנה, וזה בנוסף לחופשת הקיץ הארוכה במיוחד. לפחות בנתון הזה אנחנו מן המובילים בעולם. מנגד, הורי ישראל מקבלים כתשעה ימי חופש לרגל חגים ועוד שבוע או שבועיים חופשה שנתית. מי בדיוק אמור לשמור על הילדים, לחנך ולטפח אותם בכל אותם ימי חופש? ומתי בדיוק ההורים אמורים לעבוד?

הפער בין ימי החופש הרבים בבתי הספר ובין ימי החופש המועטים במקומות העבודה מונע מהורים להגשים את עצמם ולגדל משפחה מאושרת. אבל לא צריך לקטר, אלא להתארגן יחד לפעולה מסודרת כדי לשפר את מציאות החיים בישראל, גם בנושא החינוך ובכלל.

 

המורים אינם הבעיה אלא הפיתרון

בחיפושיי אחרי פתרונות, שאלתי בעלת תפקיד מפתח במערכת החינוך לדעתה על האפשרות להוסיף ימי לימוד ולקצר את החופשות. לדבריה, הוספת ימי הלימוד דורשת שיתוף פעולה עם ועדי המורים, ויתכן כי זה יהיה אפשרי רק עם פתיחת ההסכמים הקיבוציים בעתיד. ישבתי מולה, הנהנתי בהסכמה, אבל לא יכולתי שלא לחוש בחוסר נוחות בכל הנוגע להתייחסות השגורה אל המורים כבעיה. בית ספר, כל בית ספר, ואפילו מערכת החינוך כולה, יכולים להיות טובים רק עד לרמתם של המורים עצמם. המורות והמורים הם לא הבעיה אלה לב ליבו של הפיתרון ויחד עמם צריך להוביל את השינויים הדרושים כל כך. הסכמנו על כך.

חששם של המורים לפגיעה בתנאי העבודה שלהם מבוסס. ניסיונות קודמים מלמדים, שהארכת יום הלימודים והוספת ימי לימוד דורשות מחלק מן המורים להוסיף שעות עבודה ללא תמורה הולמת וכן מובילה להעסקה של מורים בתנאים פחותים דרך קבלנים. כדי להפיג את החשש הזה, יש לרתום את המורות והמורים לתוך המהלך, ליהנות מניסיונם העצום וכמובן שאסור לרמוס את זכויותיהם. אבל השינוי הזה הכרחי וגם המורים יודעים זאת ויהנו ממנו. אם נשכיל לפעול נכון ותוך כדי שיתוף, המורות והמורים ישמחו לקחת חלק פעיל.

מתקנים את מערכת החינוך

המשך יבוא! הקטע למעלה הוא חלק מפרק בספר שאני כותב בימים אלה. מקווה לסיים בקרוב.

אם אתם רוצים להיות בקשר ולקבל עדכון לגבי קטעים נוספים, תנו בבקשה לייק לעמוד הפייסבוק של בלוג הישראלים – קליק: הישראלים בפייסבוק.

בינתיים, אפשר לקרוא עוד קטעים בנושאי חינוך כאן: שיפור מערכת החינוך בבלוג הישראלים.

** האמן שצייר את ציור גיבורי העל הוא הצרפתי Andry Rajoelina והמקור נמצא כאן.

כתיבת תגובה