פנייה לצוות ההיגוי לרפורמה במשק החשמל – הורדת מחיר החשמל לצרכן

בשמם של 85,000 פעילי "הבית החברתי", נבקש לפנות אל צוות ההיגוי לרפורמה במשק החשמל בבקשה להוסיף לרפורמה מטרת על של שירות ההוגן והורדת מחיר החשמל לצרכן הפרטי בישראל

צוות ההיגוי לרפורמה במשק החשמל – הזדמנות היסטורית

בימים אלה עובד צוות מקצועי בראשות אורי יוגב, אשר מונה על ידי שר האוצר ושר האנרגיה, שמטרתו להמליץ על רפורמה במשק החשמל בישראל. מדובר בהזדמנות היסטורית לתיקון עיוות במשק הישראלי.

ביחד, מורידים את מחיר החשמל

ואולם, טיוטת ההמלצות אינה כוללת מטרה של הורדת מחיר החשמל לצרכן הפרטי. אין זה מפתיע, שכן קולו של הרוב הדומם שוב לא נשמע ורק קבוצות אינטרסים הציגו עמדה בפני הצוות. "הבית החברתי" הציב לו למטרה, לעודד את חברי צוות ההיגוי להוסיף להמלצותיהם חזון הכולל שירות הוגן והורדת מחיר החשמל לצרכן הפרטי. בנוסח הנוכחי של ההמלצות, אין אזכור לכך, ואנחנו נפעל בנחישות לתיקון המצב. כפי שהוכחנו ביחס לביטול אגרת הטלוויזיה, ביחד, יש לנו כוח!

הבית החברתי - ביחד, יש לנו כוח!

הבית החברתי – ביחד, יש לנו כוח!

פנייה רשמית לצוות ההיגוי בשם פעילי הבית החברתי

מכתב זה נשלח לצוות ההיגוי ביום ג', ח' בניסן התשע"ד, 8 באפריל 2014, במסגרת השימוע הציבורי.

לכבוד מר אורי יוגב, יו"ר וחברי צוות ההיגוי לרפורמה בחברת החשמל ובמשק החשמל

הנדון: בקשה להוספת מטרה מרכזית בהמלצות הצוות – הורדת מחיר החשמל לצרכן

שלום רב,

בשמם של 85,000 פעילי "הבית החברתי", נבקש לברככם על פרסום טיוטת המלצות צוות ההיגוי ולפנות אליכם בבקשה להוסיף כמטרת על לרפורמה במשק החשמל את השירות ההוגן והורדת מחיר החשמל לצרכן הפרטי בישראל.

טיוטת ההמלצות משקפת עבודה מעמיקה וברי כי ברשותכם הידע המקצועי וההמלצות של כל מומחי האנרגיה והחשמל. ואולם, לעניות דעתנו, אפשר לשפר את ההמלצות בצורה ניכרת על ידי הוספה של חזון-על, אשר לאורו יש לבחון את הצעדים המוצעים. בנוסף, נבקש להעיר כי לאורך חודשי העבודה והעמודים הרבים של ההמלצות, בעוד שמצב המשק וחברת החשמל נבחן לעומק, נפקד מקומו של הצרכן הפרטי, אשר קולו לא נשמע.

"הבית החברתי" הוא ארגון אזרחי, שהתארגן סביב המאבק הציבורי לביטול אגרת הטלוויזיה, כאשר עשרות אלפי הפעילים הצליחו לשים בצד נושאים מפלגים ולהתאגד לשם שינוי מציאות החיים בישראל. לאחר הצלחת המאבק והכללת ההמלצה לבטל את אגרת הטלוויזיה במסגרת המלצות הוועדה המקצועית בראשות רם לנדס, אנו ממשיכים לפעול בנושאים חברתיים נוספים ובהם הורדת מחיר החשמל.

בשם פעילי "הבית החברתי", המונים היום למעלה מ- 85,000 אזרחים מכל חלקי הציבור בישראל, נבקש להביא לתשומת לבכם את הפיכתו של חשבון החשמל לעול משמעותי על התקציב החודשי של הציבור הרחב. בהיעדר יכולת לצמצם משמעותית את צריכת החשמל הביתית, הפך התשלום עבור החשמל למעין מס קבוע, אשר שיעורו מקרב ההוצאה החודשית הולך ועולה ככל שיורדים במורד העשירונים הסוציו-אקונומיים. עבור רוב אזרחי ישראל, מדובר באחת ההוצאות הגדולות ביותר, אשר אין לגביהן כל גמישות.

אף כי ידוע לנו שמחיר החשמל בישראל נחשב לנמוך, בהשוואה למדינות ה- OECD, אין ממש בהשוואה זו, שכן ישראל מדורגת נמוך מאוד במדדים חשובים יותר, דוגמת מדד אי-השוויון. יכולת ההשתכרות של רוב הציבור בישראל נמוכה משמעותית בהשוואה בינלאומית למדינות אלה, ועל כן, עד לשיפור ביתר המדדים, השוואת מחיר החשמל עושה עוול ואינה רלוונטית.

את מחיר החשמל לצרכן הפרטי בישראל אפשר להוריד. למעשה, הצעדים המוצעים בטיוטת ההמלצות עשויים להוביל לכך, עם פיתוח התחרות, שילוב אמצעי הייצור החדשים וייעול חברת החשמל. למיטב הבנתנו, גם לדעת חברי צוות ההיגוי, אמורה הרפורמה להוביל לירידת מחיר החשמל.

ואולם, בנוסח הנוכחי, טיוטת ההמלצות אינה מציבה את השירות ההוגן ואת הורדת מחיר החשמל לצרכן הפרטי כמטרה של הרפורמה, אלא כתוצר לוואי, וגם זה אינו מצוין באופן ברור.

אנו מציעים וממליצים לכם לפתוח את המלצות צוות ההיגוי בהצבת חזון, אשר לאורו ייבחנו הצעדים המומלצים. חזון כזה יעניק להמלצות עומק וסיכוי טוב יותר לביצוע. לדעתנו, החזון צריך להעמיד במרכז ההמלצות של צוות ההיגוי את השירות ההוגן והורדת מחיר החשמל לצרכן הפרטי.

ממילא, יהיה זה הציבור הרחב שיישא בעלויות מימוש הרפורמה, בפעם הראשונה כאשר תמחל המדינה על חלק מחובות חברת החשמל, ובפעם השנייה כאשר יונפקו מניות לציבור וכספי הפנסיה והחיסכון יושקעו בהן.

בנוסף, הממשלה והשרים שמינו את צוות ההיגוי, אמורים להעמיד את האדם במרכז ולפעול לטובת הציבור. אמנם הרוב הישראלי נחשב, למרבה הצער, לרוב דומם, אבל אין זה אומר שצריך להתעלם ממנו. הפניות שהובאו בפני צוות ההיגוי היו רובן ככולן בשם קבוצות אינטרסים שונות ולא היה מי שיביא את בקשת הצרכן הפרטי להורדת מחירים, אך עדיין אין זה מאוחר.

הורדת מחיר החשמל בשיעור משמעותי של כ- 15% ויותר תפנה באופן מיידי כספי ציבור לטובת צריכה פרטית, ובכך תקל על הציבור הרחב ותדחוף את המשק כולו קדימה.

הרפורמה במשק החשמל, שאתם מציעים ומובילים, היא הזדמנות היסטורית לתיקון עיוות במשק וסביר להניח שמדובר במהלך יחיד מסוגו בשנות דור. אנו מפצירים בכם לא לפספס את ההזדמנות ולכלול בהמלצות מטרה ברורה של הורדת מחיר החשמל לצרכן הפרטי, ומוטב בתור מטרה מרכזית בחזון העל של ההמלצות.

נודה לכם על שקילה בחיוב של המלצתנו ונשמח לעמוד לשירותכם בכל דרך ובפרט ביצירת קשר בלתי אמצעי עם הציבור הרחב. בהצלחה רבה בעבודתכם המבורכת!

בברכת חג פסח שמח,

תומר טרבס, הבית החברתי

* הצטרפו לפעילות הבית החברתי בעמוד הפייסבוק: הבית החברתי.

השאר תגובה