הצעת חוק חדשה לביטול האגרה

חברת הכנסת גילה גמליאל מרימה את הכפפה ומגישה הצעת חוק לביטול אגרת הטלוויזיה. מטה המאבק מברך ומבטיח לתמוך. הלחץ שלנו עובד

הצעת חוק ראשונה מתוך הקואליציה

לאחר למעלה משנה של מאבק ציבורי לביטול האגרה, שבמהלכו פנינו לכל חברי הכנסת מספר פעמים, הגישה היום חברת הכנסת גילה גמליאל הצעת חוק לביטול האגרה. זהו הישג חשוב למאבק ולאינטרס הציבורי, שכן זו הפעם הראשונה שהצעת החוק מוגשת מטעם חברת כנסת בקואליציה.

את הצעת החוק הגיש במקור חבר הכנסת נחמן שי וקדמו לו גם אחרים. רק לאחרונה דחתה ועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק דומה של חבר הכנסת עפו אגבריה. אולם כל אלה היו באופוזיציה ולכן הסיכוי שלהן היה נמוך מלכתחילה.

אני מציע שחבריי למאבק ואני נתמוך בהצעת החוק, נלווה את תהליך החקיקה ונעודד את חברי הכנסת לאשר אותה. כפי שלמדנו מהניסיון, החשיפה והעיסוק הציבורי עוזרים לנציגינו לפעול בכיוון הנכון שמייצג את דעת הרוב. לא במקרה, מוגשת הצעת החוק לאחר פרסום העתירה לבג"ץ כנגד רשות השידור.

ח"כ גילה גמליאל: הצעת חוק חדשה לביטול האגרה

ח"כ גילה גמליאל: הצעת חוק חדשה לביטול האגרה

הצעת חוק רשות השידור (תיקון- ביטול חובת תשלום האגרה), התשע"ד-2014

הצעת החוק עצמה היא פשוטה מאוד – ביטול סעיפים 28א עד 28ג לחוק רשות השידור, שמכוחם גובה רשות השידור את האגרה, קביעה כי תקציב רשות השידור טעון אישורה של ועדת הכספים של הכנסת וכן כי מימון השידור הציבורי יתקבל מחסויות ומתרומות. יצויין כי חברת הכנסת גמליאל מכוונת לכך שאת השידור הציבורי יש לממן מתוך תקציב המדינה (וכמובן בתקציב נמוך ויעיל בהרבה מהקיים).

להלן דברי ההסבר מתוך הצעת החוק:

חוק רשות השידור קובע כי הרשות תקיים שידורי טלוויזיה ורדיו לציבור כשירות ממלכתי. על פי החוק, תפקידי הרשות הם לשדר תכניות חינוך, בידור ואינפורמציה בשטחי המדיניות, החברה, הכלכלה והמשק, התרבות המדע והאמנות, לקדם את היצירה העברית והישראלית, לקיים שידורים בשפה הערבית, לקיים שידורים ליהודי התפוצות ולקיים שידורים לחו"ל. עוד קובע החוק כי הרשות תבטיח כי בשידורים יינתן מקום לביטוי מתאים של השקפות ודעות שונות הרווחות בציבור ותשודר אינפורמציה מתאימה.

התקציב של הרשות מגיע ברובו מן האגרה שמשלמים המחזיקים במקלטי טלוויזיה, אשר עומדת על סך של כ-500 שקלים חדשים לשנה. למרבה הצער, מזה תקופה ארוכה רשות השידור לא מקיימת את תפקידיה המפורטים בחוק בהגינות, באחריות ובממלכתיות. שידורי הטלוויזיה של רשות השידור זוכים לאחוזי צפייה נמוכים ביותר, ואינם מצדיקים את סכום האגרה. הציבור הרחב אינו זוכה לתמורה שלה הוא ראוי, ואין כל סיבה להמשיך ולחייב את תושבי ישראל בתשלום האגרה.

אשר על כן, מוצע לבטל את חובת תשלום האגרה לרשות השידור, אגרה שבהעדר תמורה נאותה בגינה, מהווה מס לכל דבר. כמו כן מוצע לקבוע מקור מימון חליפי בדמות חסויות ותרומות שיתקבלו מהציבור, לרבות ארגונים וחברות. מודל לפיו מימון השידור הציבורי מתקבל בחלקו מתרומות, קיים בארה"ב במסגרת שידורי ה-PBS (Public Broadcasting Service). על פי מודל זה, תפקידה של קרן השידור הציבורי הוא לגייס כספים עבור תחנות השידור.
יצוין כי רשות השידור רשאית לשדר ברדיו תשדירי פרסומות והודעות חסות תמורת תשלום.

הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על-ידי חברי הכנסת נחמן שי וקבוצת חברי הכנסת (פ/3871)

***

תומר טרבס הוא יזם היי-טק ופעיל חברתי, ממובילי המאבק הציבורי לביטול האגרה. לשמירה על קשר, אתם מוזמנים לתת לייק בעמוד הפייסבוק שלו כאן: תומר טרבס בפייסבוק.

השאר תגובה